Wednesday, November 17, 2010

Eid Al-Adha


Salam Aidil Adha =)

Bertemu kita lagi di halaman sepi ini yer...orang kata pictures will tell...tapi aku tadek gambar nak show off sini lorh...sebab...
sebab malas nak balik rumah amek kamera tadi yer..hehe
so baca jelah apa yang telah dicoretkan disini er...
okaii...
orang taman kat rumah aku ni buat korban. Alhamdulillah selamat 5 ekor lembu dikorbankan.
aku???takkan nak pergi menyembelih kot. mau pengsan aku tengok darah tu...selebihnya aku takut aku yang tak berani...takut aku tak cukup kuat...yelah...manalah tau aku jatuh kesian teros aku jugak yang tak boleh makan nanti...kan orang kata kalau kita kesian dekat binatang yang disembelih tu kita tak boleh makan...nanti tak pasal-pasal aku yang frust menonggeng pasal tak dapat makan daging masak kicap masakan emak kang...huhu
Tahukah anda???
Takbir raya untuk raya haji 3 hari dan takbir raya untuk raya puasa 1 hari aje...aku baru sedar, jahilnyalah diri ni.huhu..aku ingat raya puasa pon 3 hari gak...haila..malu betul...
Lagi yang aku baru tau, sunat berpuasa sebelum solat sunat hari raya haji...besar fadhilat puasa sunat sebelum solat sunat hari raya haji tau...bukan bermakna kau kena puasa...tak..tapi disunatkan tak makan dulu, makan lepas solat raya la...sunat tu maksudnya kalau buat dapat pahala tak buat tak dapat apeape...so???nak pahala atau tak dapat apa-apa ker??awaklah tentukan..hehe. Kalau raya puasa lak, kita disunatkan makan sebelum solat sunat raya puasa. al maklomlah, setelah sebulan berpuasa kan...maka paham-paham lah ok~
Raya aidil adha lebih tinggi darjatnya berbanding hari raya puasa...tapi sayang kat Malaysia sambutan aidil fitri yang lebih diutamakan...maklumlah baju baru, perabot baru, langsir baru segala macam barulah...kan..kan..tak tipu kan...tapi belah-belah pantai Timur sana raya Haji lebih meriah an...baguslah...walauapapun kita haruslah menyambut dengan penuh kesyukuran dan qanaah. Qanaah ni maksudnya kita berpuas hati dengan rezeki yang diberikan oleh Allah S.W.T. dulu kat matrik kawan aku ada juga bagitau maksudnyer lebih kurang kita bersederhanalah..mungkin maksudnya dia nak bagitau qanaah tu kita terima dengan redha rezeki yang dah Allah tentukan untuk kita. memang susahlah kot untuk manusia biasa macam aku ni nak puas hati kan..cuma kadang-kadang tu bila dapat kesedaran, kita beristighfar la cepat-cepat ye...

akhirnya letak juga pic sekeping...rompak kat ankel gugu..haha

Salam Alaik~

2 klik dan komen :):

no_cha said...

klang2....ko mesti sedang bergembira dirumah..jgn lupe ak..sila2 r...

Sophia Rani said...

selamat hari ghaye.. hehe