Monday, February 22, 2010

Sambungan..

Salam~~

ok...tadi da janji nak sambung. Here I am~

Macam biasalah takde aktiviti lain selain bermuka buku dan blogwalking (buat asimen gak yer). Dan tadi semasa saya tengah syiok bermuka buku, saya ternampak la satu nama yang tengah on9 ni. Dia ni kawan lama. Kenal masa sekolah agama dulu, few years back then, ingat-ingat lupalah cane leh knai die ni. Tak kisah la si dia ni nak berseksi or what (sebenarnya kisah jugak coz way too sexy lorh), lagipon si die ni macam fashion designer and suppose to up to date ler fesyen nyer. Got that???
ok, back to what am I trying to tell about, its ok to put your photos in Fb. But photos of drinking TIGER????huisshhh...awak..awak tau x yg awak tu Islam...muslim~~ Takkanla saya ni xkenal lagi mana teh 'O' ais ngan a**k kot.haishhh..kalo u minom pon jangan la letak kat photo fb. Macam menunjukkan dengan megahnya yg u ols ni kaki mnom or what. Sorry to say...dalam foto tu almost semuanyer melayu n dengan perempuannyer cekci mekci..what the HELL?? maaf bahasa kasar.
Aku ni xdelah baek sangat kot. Tapi kalo da mnom2 n dengan bangga nye menayang ko orang bleh mnom,aku rase nak bg PENAMPAR je sorang2..biar berterabur gigi.huh..GERAM btol aku. Wehh...da xde air lain ker nak mnom..yg ko bantai Tiger tu apekedehal hah...

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:


"Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya." (Surah Al-Maa’idah : ayat 90)

Hadis Ibnu Umar r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:


Setiap minuman yang memabukkan adalah arak dan setiap yang memabukkan adalah haram. Sesiapa yang meminum arak di dunia lalu meninggal dunia dalam keadaan dia masih tetap meminumnya dan tidak bertaubat, maka dia tidak akan dapat meminumnya di Akhirat kelak (di Syurga)." (Nombor Hadis Dalam Kitab Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 3733) [2]

Nabi Muhammad s.a.w bersabda:


"Apa yang memabukkan dalam jumlah yang banyak, adalah diharamkan walau dalam jumlah yang sedikit." (Kitab Sunan Ibnu Majah Jilid 3, Kitab memabukkan , Bab 30, hadis No. 3392)

Oleh itu tidak ada alasan untuk meminum arak walaupun seteguk ataupun setitik.


Nabi Muhammad s.a.w bersabda:


" Arak adalah ibu segala maksiat dan ianya adalah maksiat paling mengaibkan." (Kitab Sunan Ibnu Majah jilid 3, kitab memabukkan, Bab 30, Hadis no. 3371)

Sesungguhnya arak itu terlalu banyak keburukan dan kemudaratan kepada manusia, di antaranya :-

  • Merosakkan akal fikiran dan kesihatan
  • Merosakkan akhlak dan akidah seseorang
  • Memalingkan manusia daripada ingatkan Allah dan daripada mengerjakan solat
  • Membawa manusia ke arah kemurkaan Allah
  • Boleh menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara manusia
  • Memporak-perandakan rumahtangga, keluarga, masyarakat dan negara.

Sedikit dari miss wiki yg sempat saya gugu gne inche' google.

Maaflah post agak emosional. Saya hanyalah manusia biasa. Punya banyak kelemahan. I am not a good blogger because I'm learning on how to be one.

*mood-sedih sehh (T_T)
aku mmg xpndai Bi la..jgn gelakkan kalo bruk sgt pnggunaan english saya k..huhu

7 klik dan komen :):

サアディア セコン said...

realy... teruknye...

Atika Yusof said...

yup..actually dorg sambut new year tym tu..hmm..xtaw la didi..aku rse sgt nympah lak lpas tgo pic tu semua...

iZz♥h said...

hmm. klo jaat, jgn show sgt jaat tuu. bodo th...

Atika Yusof said...

tauxpe izzah..cam hampeh je an..

Sofiayantie said...

ermm....
tu la manusia...
doakan dia berubah yer.. tak maw emoci2 yer.. nnt bit2 berkedut.. hehe

up up and away~ said...

tu la namenyerr stupid!
bangge sangat la minum kencing setan tu~
dah takde air laen kowt nak minum!

Atika Yusof said...

Sophia Lee..
ermm....
tu la manusia...
aku pon mendoakan smuge die berubah...amin~


up up and away~..
mnusia xtau bersyukur..mcm tu la...semoga aku sentiasa mensyukuri nikmatNYA